Úmrtní list je matriční doklad, který potvrzuje úmrtí zesnulého a obsahuje následující údaje:
- Jméno a příjmení zesnulého
- Datum narození zesnulého
- Místo a datum úmrtí zesnulého
- Místo trvalého pobytu v době úmrtí
- Informaci o manželovi nebo manželce zesnulého
Úmrtní list vydává matriční úřad (matrika), v jehož obvodu došlo k úmrtí zesnulého.
Matrika provede zápis do knihy úmrtí, a to na základě listu o prohlídce zemřelého, který dostane od lékaře nebo zdravotnického zařízení, případně od pohřební služby, která zajišťuje pohřeb. Na základě zmíněného zápisu do knihy úmrtí, matrika vydá blízkým zesnulého úmrtní list.
Pokud došlo k úmrtí v zahraničí, je třeba požádat na jakémkoliv matrice v ČR nebo na zastupitelském úřadě v ČR v zahraničí o zápis do knihy úmrtí. Tento zápis provádí zvláštní matrika v Brně.
Matrika vydá úmrtní list:
- Manželovi nebo manželce
- Rodičům, prarodičům, vnukům nebo sourozenců
- Zplnomocněným zástupcům zesnulého
- Osobě, která na vydání úmrtního listu prokáže právní zájem nebo která žila se zesnulým v době jeho úmrtí ve společné domácnosti nebo zajišťuje pohřeb
Pro vyzvednutí úmrtního listu je třeba předložit:
- Doklad o prokázání totožnosti
- Veřejnou listinu (např. rodný list, oddací list) nebo jiný dokument, ze kterého bude možné odvodit, že se úmrtí týká vaší rodiny
- Případně ověřenou plnou moc, vyřizuje-li žádost zplnomocněný zástupce
Výše uvedené může za vás vyřídit na matrice také vybraná pohřební služba.
Matrika vydá úmrtní list do 30 dnů od chvíle, kdy matriční úřad obdržel list o prohlídce zesnulého.
Za vydání úmrtního listu se neplatí žádný poplatek.